carte-bleue Hardware Software Agrar Bau und Handwerk dhl dpd Elektronik und Elektrotechnik fax Hotel Gastronomie Betriebs und Lagerausstattung Arbeitsschutz gls hermes Haus und Gebaeudetechnik hook storno cog Industriebedarf info mail mastercard notepad Buerobedarf ok paiement_d_avance_icon paypal phone rechnung sale search sofortueberweisung tnt ups visa Vorkasse Pagamento anticipato Vooruitbetaling iDeal voucher Warenkorb
Checkout
sparad
Free
Shipping
sparad

Betingelser

1. Tillämpningsområde

(1) De allmänna affärsvillkoren som anges här gäller för beställningar som görs hos:

PROFISHOP
Torsgatan 2
111 75 Stockholm

www.profishop.se

Dessutom kan du kontakta oss via vårt Formulär i Helpcenter.

Handelsregister: Amtsgericht (tingsrätt) Bremen HRB 31362 HB
VAT-nummer: SE502087291601
Verkställande direktör: Dipl.-Wirtsch.-Ing. Arasch Jalali

kan lämnas i webbutiken på www.profishop.se eller via fax, e-post eller telefon.

(2) För alla erbjudanden, beställningar, leveranser och tjänster accepterar vi alltid endast de allmänna affärsvillkor i respektive version som gällde när avtalet ingicks. Vi accepterar endast kundens villkor som strider mot eller avviker från våra villkor om vi uttryckligen godkänner deras giltighet skriftligen.

(3) För insamling och behandling av personuppgifter gäller utöver dessa allmänna affärsvillkor vår integritetspolicy som finns på https://www.profishop.de/datenschutz.

(4) Såvida begreppen företagare och konsument används för beställaren i dessa allmänna affärsvillkor är företagare fysiska eller juridiska personer eller rättskapabla handelsbolag, som vid ingående av en rättshandling agerar i sin kommersiella eller självständiga yrkesutövning. Konsumenter är uteslutande fysiska personer som ingår en rättshandling för ett ändamål som varken kan hänföras till deras kommersiella eller deras självständiga yrkesutövning.

 

(5) Dessa affärsvillkor gäller även för alla framtida affärer med beställaren, i den mån det handlar om relaterade rättshandlingar.

2. Beställning och ingående av avtal

(1) Presentationen av produkterna i webbutiken är ingen juridiskt bindande offert, utan snarare en icke-bindande online-katalog. Informationen om enskilda produkter ska göra det möjligt för beställaren att göra ett lämpligt val.

(2) Genom att beställa varorna skickar beställaren in en bindande ansökan om att ingå ett köpeavtal för de beställda varorna. Utan avslag är beställaren bunden till denna ansökan i sju arbetsdagar. När beställningen når oss får kunden en automatisk bekräftelse på beställningen via e-post till den e-postadress som anges i beställningsprocessen. Vid beställning med betalningssättet mot faktura accepteras beställningen inom två arbetsdagar genom att en separat orderbekräftelse skickas eller genom att varan levereras. Vid beställning med betalningssättet förskottsbetalning accepteras beställningen inom två arbetsdagar genom att en separat proformafaktura med en uppmaning att betala skickas. Vid beställning med betalningssätten PayPal, kreditkort eller direktöverföring accepteras beställningen omedelbart.

(3) Avtalets ingående förutsätter att våra leverantörer levererar korrekt och i rätt tid. Detta gäller endast om leveransen inte orsakas av ett hinder som vi inte är ansvariga för, i synnerhet när vi ingår en identisk ersättningstransaktion med vår underleverantör. Företagaren kommer omedelbart att informeras om att tjänsten inte är tillgänglig. Vederlaget, om det redan tillhandahållits, kommer att återbetalas omedelbart.

 

(4) Lagring av avtalstexten: Vi sparar avtalstexten och skickar dig beställningsuppgifterna via e-post. Du kan när som helst se de allmänna affärsvillkoren på den här sidan. Du kan se tidigare beställningar i ditt kundkonto eller fråga oss via e-post.

3. Priser, fraktkostnader

(1) Såvida inte uttryckligen angivits är priserna som anges i vår webbutik på www.profishop.se totalpriser som inkluderar lagstadgad moms plus fraktkostnader. Priser som inte innehåller moms eller riktar sig uteslutande till företag är markerade som sådana och har tillägget ”netto” eller ”plus”.

Från och med ett beställningsvärde på 500,00 Kr (minus kuponger) är leveransen gratis. Om fraktkostnader uppstår vid beställningen visas dessa separat i beställningsprocessen och måste betalas av beställaren.

 

(2) Såvida beställaren utövar sin ångerrätt kommer vi att ersätta kostnaderna för varans frakt, förutsatt att den av oss erbjudna standardleveransen har valts. Om beställaren under returförsändelsen orsakar extra kostnader som inte har avtalats skriftligen med oss, ska dessa betalas av beställaren.

4. Betalningsvillkor och äganderättsförbehåll

(1) Beställaren kan använda följande betalningssätt för betalningar i vår webbutik: Förskottsbetalning, direktöverföring, kreditkort, Paypal och betalning mot faktura. För varje beställning som beställaren gör förbehåller vi oss rätten att inte erbjuda enstaka betalningssätt eller hänvisa till ett annat betalningssätt.

(2) Om betalningssättet ”förskottsbetalning” väljs skickas ett separat e-postmeddelande till beställaren med betalningsbeloppet och våra bankuppgifter. När denna information har mottagits är beställaren skyldig att betala det belopp som ska betalas till vårt företagskonto inom fem arbetsdagar. Så snart detta belopp har inkommit till vårt konto i full omfattning kommer vi att handlägga beställningen inom fem arbetsdagar.

(3) Om betalningssättet ”direktöverföring” väljs kommer beställaren – när beställningen har skickats – automatiskt att omdirigeras till det säkra betalningsformuläret tillhörande Sofort GmbH, Theresienhöhe 12, 80339 München, Tyskland. För att genomföra betalningen behöver du ditt kontonummer, clearingnummer, PIN-koden och TAN-koden. När transaktionen har slutförts kommer du omedelbart att få en bekräftelse. I princip kan alla beställare använda betalningssättet direktöverföring, förutsatt att de har ett aktiverat internetbankkonto med PIN/TAN-förfarande. Beakta dock att betalningssättet direktöverföring ännu inte har aktiverats i vissa banker. Du kan fråga hos Sofort GmbH eller se på https://www.klarna.com/sofort/ om din bank stöder direktöverföring.

(4) Om betalningssättet ”PayPal” väljs kommer beställaren – när beställningen har skickats – att omdirigeras till PayPals säkra betalningsformulär. Om beställaren redan har ett aktivt PayPal-konto kan han/hon logga in med sina inloggningsuppgifter och bekräfta betalningen till oss. Om beställaren inte har ett aktivt PayPal-konto kan han/hon skapa ett konto hos PayPal och sedan slutföra betalningen. Vi tar emot betalningen inom några få sekunder och utför sedan beställningen omedelbart.

(5) Om betalningssättet ”kreditkort” väljs öppnas ett fönster under beställningsprocessen där beställaren måste ange sina kreditkortsuppgifter. Efter det att vi har godkänt beställningen kommer betalningsbeloppet att debiteras kreditkortet.

(6) Vid val av betalningssättet ”mot faktura” förbehåller vi oss rätten att låta CRIF Bürgel GmbH, Kaiserstraße 217 76133 Karlsruhe, Tyskland göra en kreditkontroll på grundval av matematiska och statistiska processer för att skydda våra legitima intressen. Vi förbehåller oss rätten att ändra det valda betalningssättet till förskottsbetalning.

Om betalningssättet ”mot faktura” väljs erhåller kunden en faktura som PDF-bilaga till ett e-postmeddelande efter det att leveransen har utförts. Våra bankuppgifter som betalningen ska göras till finns på fakturan. För en problemfri tilldelning av betalningen är det viktigt att kund- och fakturanummer anges. Såvida inget annat anges och bekräftas skriftligen av oss, ska fakturan betalas omedelbart efter mottagandet.

(7) Dröjsmålsränta debiteras med 8,00 procent över respektive basränta per år. En påminnelseavgift på 10,00 euro debiteras för varje påminnelse. Vi förbehåller oss rätten att göra en högre dröjsmålsskada gällande.

 

(8) PROFISHOP GmbH har följande bankuppgifter:

Kontoinnehavare: PROFISHOP GmbH
IBAN: DE74 7505 0000 0800 1091 83
BIC: BYLADEM1RBG
Institut: Sparkasse Regensburg

(9) Företagare har endast kvittningsrätt om deras motkrav har fastställts med laga kraft eller är obestridda. Beställaren är endast behörig att utöva en retentionsrätt om hans motkrav bygger på samma avtalsförhållande.

 

(10) PROFISHOP GmbH behåller äganderätten till alla varor som man levererat till en kund tills fullständig betalning erlagts för de levererade varorna.

5. Leverans- och leveransvillkor, riskens övergång

(1) De beställda artiklarna levereras av pakettjänst eller speditör, beroende på de beställda varorna. När det gäller företagare övergår risken för tillfällig förlust eller tillfällig försämring av varan till företagaren när varan skickas till företagaren, senast när varan lämnar fabriken/lagret. Detta gäller oberoende av vem som skickar varan eller om frakten sker från uppfyllelseorten eller vem som står för fraktkostnaderna. Leveranstiden för de enskilda artiklarna är olika och finns på produktdetaljsidan och den skriftliga orderbekräftelsen.

(2) Vi förbehåller oss rätten att leverera beställningen i flera delleveranser, i den mån detta är fördelaktigt för snabb bearbetning och rimligt för beställaren. Delleveranser innebär inga extra kostnader för beställaren.

(3) Beställaren garanterar att leveransadressen är fullständig och korrekt. Om beställaren orsakar ytterligare fraktkostnader på grund av att leveransadressen inte anges fullständigt och korrekt måste beställaren betala dessa kostnader.

(4) När ångerrätten utövas står vi för kostnaderna för returnering av de artiklar som kan skickas som paket. Om de beställda artiklarna är varor som levereras av ett åkeri, måste beställaren stå för hela kostnaden för returen. Kostnaderna för att returnera varor som transporteras av ett åkeri varierar mellan 50,00 och 150,00 euro och måste klargöras från fall till fall, eftersom returtransporten inte alltid utförs direkt av oss.

(5) Vid mottagandet av en leverans med synliga transportskador, är beställaren skyldig att notera skadorna på fraktdokumenten (till exempel leveransdokument, leveranssedel, leveranskvitto) och låta paketleverantören eller föraren bekräfta detta skriftligen.

(6) Om en skada inte är synlig är beställaren skyldig att informera oss om skadan omedelbart, men senast fem arbetsdagar efter leverans av de beställda varorna, för att kunna göra eventuella anspråk gällande mot pakettjänsten eller åkeriet.

(7) Var alltid uppmärksam på leveransen av din beställning:
Vi ber dig att kontrollera din leverans för eventuella transportskador omedelbart efter mottagandet och i närvaro av leveranspersonalen. Om du upptäcker någon skada är det viktigt att be leveranspersonalen att skapa en skaderapport (detta anges vanligtvis direkt i deras enhet).
Om det inte är möjligt att omedelbart kontrollera om godset är skadat rekommenderar vi att du endast tar emot försändelsen "med förbehåll". På så sätt säkrar du dina anspråk i händelse av dolda transportskador. Vi strävar efter att se till att din beställning kommer fram säkert och i perfekt skick.
Din tillfredsställelse är vår högsta prioritet och vi finns här för att stödja dig varje steg på vägen. Tack för ditt stöd och din förståelse.

6. Information om ångerrätten

(1) Endast konsumenter har rätt att säga upp köpeavtalet. Konsumenter har rätt att säga upp detta avtal inom 14 dagar utan att behöva ange skäl. Ångerfristen är 14 dagar från och med den dag då beställaren eller en tredje part som han/hon har utsett och som inte är transportören tog över de sista varorna. För att kunna utöva ångerrätten måste beställaren informera oss (företaget PROFISHOP GmbH, Am Speicher XI Abt. 3, 28217 Bremen, Tyskland) genom en tydlig förklaring (till exempel ett brev skickat via post, fax eller e-post) om beslutet att återkalla avtalet. Beställaren kan använda den ångerblankett som kan avropas under https://www.profishop.se/media/pdf/6b/80/c8/Uttagsform.pdf. Användningen av blanketten är dock inte obligatorisk. För att hålla ångerfristen räcker det att du skickar ditt meddelande om utövandet av ångerrätten innan ångerfristen gått ut.

(2) Om konsumenten säger upp detta avtal måste vi återbetala konsumenten alla betalningar som vi har fått från honom/henne, inklusive leveranskostnader (med undantag för de merkostnader som följer av det faktum att beställaren valt en annan typ av leverans än den som erbjuds av oss, den billigaste standardleveransen). Återbetalningen ska ske utan dröjsmål och senast inom 14 dagar från den dag då vi fick meddelandet om uppsägningen av detta avtal. För denna återbetalning använder vi samma betalningsmedel som konsumenten använde i samband med den ursprungliga transaktionen, såvida inget annat uttryckligen har avtalats med konsumenten. Under inga omständigheter debiteras konsumenten avgifter för denna återbetalning. Vi kan vägra återbetalningen tills vi har fått tillbaka varorna eller tills konsumenten har visat att han/hon har skickat tillbaka varorna, beroende på vilket som skett tidigare.

Kontakta oss alltid i förväg om du vill utöva din ångerrätt: Helpcenter

(3) Undantag respektive förtida upphörande av ångerrätten

Ångerrätten gäller inte för avtal

  • om leverans av varor som inte är prefabricerade och som för tillverkningen krävde ett individuellt och avgörande val eller bestämning av konsumenten eller som är tydligt anpassade till konsumentens personliga behov.
  • om leverans av varor som snabbt kan förstöras eller vars utgångsdatum snabbt skulle överskridas.

Ångerrätten upphör i förtid när det gäller avtal

  • om leverans av förseglade varor som på grund av hälsoskydd eller hygien är olämpliga för retur om deras försegling har tagits bort efter leveransen.
  • om leverans av varor om dessa på grund av sin natur efter leverans har oskiljaktigt blandats med andra varor.
  • om leverans av ljud- eller videoinspelningar eller datorprogramvara i en förseglad förpackning om förseglingen har tagits bort efter leverans.

7. Övrigt

(1) Detta avtal och alla rättsförhållanden mellan parterna är föremål för lagstiftningen i Förbundsrepubliken Tyskland. FN-konventionen angående avtal om internationella köp av varor (CISG) är utesluten.

(2) Såvida beställaren är en företagare är laga domstol Bremen. Vi har dock rätt att väcka talan i domstolen i kundens hemort.

 

(3) Såvida inget annat anges i orderbekräftelsen är uppfyllelseorten vårt företags huvudkontor:

Torsgatan 2
111 75 Stockholm

Registrerad vid Amtsgericht (tingsrätt) Bremen

HRB 31362 HB

4) Alla överenskommelser som görs mellan parterna i syfte att genomföra detta avtal anges skriftligen i detta avtal.

 

(5) Om enskilda bestämmelser i detta avtal är eller blir overksamma eller innehåller ett kryphål påverkar detta inte de övriga bestämmelserna.

PROFISHOP
Torsgatan 2
111 75 Stockholm

www.profishop.se

Handelsregister: Amtsgericht (tingsrätt) Bremen HRB 31362 HB
VAT-nummer: SE502087291601
Verkställande direktör: Dipl.-Wirtsch.-Ing. Arasch Jalali

Version: 11 Februari 2018